رزرواسیون هتل چیست؟

رزرواسیون هتل چیست؟

رزرواسیون هتل چیست؟

 

سیستم رزرو هتل، نیز به عنوان یک سیستم رزرو مرکزی (CRS=  سیستم رزرو مرکزی ) شناخته شده ی یک سیستم کامپیوتری است که فروشگاه ها و توزیع اطلاعات از یک هتل، رفت و آمد مکرر، و یا دیگر امکانات مسکن از این طریق امکان پذیر است. این سیستم ها جا را برای مسافرین به صورت آنلاین رزرو می کند و لازم نیست شما حضوری اقدام به رزرو هتل نمایید. ناخدای سفر با انجام رزرواسیون هتل با مناسب ترین نرخ و انجام ترانسفر در کلیه کشورهای جهان سفری آسوده را برای مسافران فراهم میکند.


 

 

 

اهمیت رزرو هتل؟

مسافران نمي‌خواهند با هتلي كه همه اطاق هاي آن پر شده روبرو شوند و هتلداران با كمبود درآمد. پس رزرو هتل براي هر دو گروه مهم است. هتل داران مي‌دانند كه پيشرفت و رونق گردش كار هتل، بستگي به درآمد هتل دارد و درآمد هتل نيز از وجود مسافر و فروش اتاق ها تأمين مي‌شود، اگر اتاق ها خالي باشد. راه درآمد هتل بسته است و با بسته بودن اين راه، به ادامه حيات و بقاي هتل چندان اميدي باقي نمي‌ماند.

بنابراين، درآمد هتل با تعداد مسافران نسبت مستقيم دارد. هر قدر اتاقها پر باشد، عايدي هتل بيشتر مي‌شود و هر قدر تعداد اتاق هاي هتل زيادتر باشد، بهره بيشتري عايد مي‌شود.

براي پر بودن اتاق هاي هتل، علاوه بر راه هاي مختلف جلب مشتري، عامل بسيار مؤثر ديگري وجود دارد و آن از پيش رزرو كردن اتاق ها است. يعني پيش‌فروش كردن و حصول اطمينان از اين كه تعدادي از اتاق ها رزرو شده و جزو اتاق هايي محسوب مي‌شود كه داراي مسافر است.

انواع رزرو ها:

الف ) رزرو گارانتي
ب ) رزرو غير گارانتي

رزرو گارانتي، نوعي است كه شخص يا آژانس مسافرتي با هتل ارتباط نزديك و يا قراردادي دارد و پرداخت كرايه اتاق ها به صورت معتبري تضمين شده است و يا وجهي به عنوان بيعانه به هتل پرداخت شده. اين نوع رزرو، قطعي و غير قابل ترديد است و حتماً بايد اتاق يا اتاق هاي رزرو شده نگهداري شود زيرا در صورت عدم مراجعه و نرسيدن مسافر، مي‌توان كرايه را از وديعه نقدي كه در صندوق توديع شده برداشت كرد و حتي در صورت عدم پرداخت بيعانه، مي‌توان صورت حساب را براي آژانس يا شخص رزرو كننده ارسال داشت و وجه آن را مطالبه و وصول كرد. اين نوع رزروها از طرف هتل معتبر و تأئيد شده (كنفرم Confirmed ) محسوب مي‌شود.

رزرو غير گارانتي، رزروي است كه مورد اعتماد قطعي هتل نيست زيرا بين هتل و تقاضا كننده، رابطه‌اي وجود ندارد و پولي هم به هتل پرداخت نشده است و اطميناني به وصول آن نيست.
دراين نوع رزرو، ممكن است هتل، اتاق را براي موعد مقرر خالي نگهدارد و تا ساعت معيني منتظر رسيدن مسافر باشد و چنان چه مشتري تا ساعت 6 بعد از ظهر نرسد، رزرو را باطل (كنسل Canceled )شده تلقي كند.

 

رزرواسیون هتل چیست؟
رزرواسیون هتل چیست؟

 

رزرويشن در هتل:

براي رزرو كردن در بيشتر هتل هاي بزرگ از كامپيوتر سود مي‏برند، بدين ترتيب كه هرگاه بخواهند رزروي انجام دهند، خواه به وسيلة نامه، تلفن، فكس، ايميل، اينترنت يا با مراجعه حضوري،‌ مراتب را به مسؤول كامپيوتر هتل اطلاع مي‏دهند تا آن را به كامپيوتر بدهد. بعضي هتل ها نيز كه به سيستم هاي كامپيوتري مجهز نشده‌اند، رزروهاي خود را برصفحة تقويم يادداشت مي‏كنند كه اين روش مطلوب نيست، به ويژه اگر هتلي بزرگ و گسترده نيز باشد.

معرفی اصلاحات تخصصی:

انواع اتاق ها

Single: اتاق تکنفرهدر این اتاقها یک تختخواب تکنفره و جود داشته وما به تفاوت اقامت دراتاق تکنفره معمولاً پرداخت می شود.

Double: اتاق دونفره، این اتاقها دارای تختخواب دونفره هستند.

Twin :اتاق دو تخته، در این اتاقها دو تختخواب تکنفره وجود دارد .

Triple: اتاق سه نفره، به اتاقهای دو نفره یک تختخواب دیگر نیزعلاوه می شود.

وضعیت پانسیون ها

اتاق + صبحانه ( Bed &Breakfast = BB ): این نوع اقامت و صبحانه را در بر میگیرد.

نصف پانسیون ( Half Board = HB ): این نوع اقامت، صبحانه و معمولاً شام را در برمیگیرد.

پانسیون کامل: ( Full Board = FB ): اقامت و سه وعده غذائی را شامل میگردد.

پانسیون با همه چیز ( All Inclusive = A.İ ): اقامت، وعده های غذائی، نوشیدنی های رایگان و تمامی برنامه ها را در خود جای می دهد.

ورود به هتل – خروج از هتل ( Check in –Check out ):معمولاً ورود و اسکان در هتلها بعد از ساعت ۱۲ یا ۱۳ و خروج از آن قبل از ۱۲ یا ۱۳ قید میگرد.